Бизнес
Монголын уул уурхайн ирээдүй: ЭТТ ХК-ийн “нүүрсний биржийн систем” дэлхийтэй өрсөлдөх чадвартай юу?

Сүүлийн жилүүдэд дэлхийн эрчим хүчний түүхий эдийн зах зээлд нүүрсний үнийн өсөлт, савлагаа ихтэй байсан нь уул уурхайн гол тоглогчдын дунд өрсөлдөөн болон технологийн дэвшлийг хурдасгах хөшүүрэг болж байна. Үүний нэг жишээ бол Монгол Улсын “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК (ЭТТ ХК)-аас санаачлан хэрэгжүүлж буй нүүрсний цахим биржийн систем юм.
Энэхүү систем нь 2023 онд туршилтаар эхэлсэн бөгөөд өнөөдрийн байдлаар олон улсын зах зээл дээр тодорхой хэмжээнд байр сууриа тогтоох оролдлогыг үргэлжлүүлсээр байна. Цахим биржийн мэдээлснээр, 2024 оны эхний хагас жилийн байдлаар нүүрсний худалдааны 40 гаруй хэлэлцээрийг амжилттай зохион байгуулсан нь анхаарал татаж байна.
ЭТТ-ийн систем дэлхийн жишигт ойртож байна уу?
Мэргэжлийн шинжээчдийн шинжилгээнд дурдсанаар, ЭТТ ХК-ийн системээр дамжуулан нүүрсний борлуулалт хийх ажиллагаа нь Лондонгийн ICE, Австралийн Global Coal, Хятадын Bohai Rim зэрэг нэр хүндтэй биржийн механизмаас суралцсан загварт тулгуурлажээ. Хэдийгээр энэхүү систем бүрэн автоматчлагдсан, санхүүгийн болон техникийн хувьд гүйцэт системтэй харьцуулахад тодорхой дутагдалтай ч гэлээ, бүс нутгийн хэмжээнд энэ төрлийн санхүүгийн цахим платформ үгүйлэгдэж байсан нөхцөлд томоохон алхам гэж үзэх боломжтой.
Нүүрсний цахим арилжааны онцлог ба сорилтууд
Өнөөдрийн байдлаар цахим биржийн системд бүртгэлтэй худалдан авагчдын дийлэнх нь БНХАУ-ын аж ахуйн нэгжүүд байна. Энэ нь Монголын нүүрсний гол зах зээл БНХАУ хэвээр байгааг харуулж буй боловч нэг зах зээлээс хамааралтай үлдэх нь эрсдэлтэй гэж үзэж болно.
Bloomberg-ийн графикаар харвал, 2023 оны байдлаар Хятадын нүүрсний импортын гол эх үүсвэрүүдийн жагсаалтад Монгол Улс 40 сая тонн нийлүүлэлттэйгээр гуравдугаарт жагсаж байна. Энэхүү байршлыг хадгалах, цаашид өргөжүүлэхэд тус цахим систем чухал нөлөө үзүүлэх юм.
Гэсэн хэдий ч Монголын нүүрсний зах зээлийн онцлогийг олон улсын стандарттай уялдуулах шаардлага тулгарч байна. Үүнд:
-
Логистикийн хязгаарлалт
-
Хилийн нэвтрэлтийн процесс
-
Төлбөр тооцооны найдвартай байдал
-
Чанарын үнэлгээний стандарт
гэх мэт асуудлууд стратегийн түвшинд шийдвэрлэх шаардлагатай.
Стратегийн боломжууд ба геополитикийн нөхцөл
Сүүлийн жилүүдэд Оросын нүүрсийг Европоос шахаж буй геополитикийн нөхцөл байдал, Австрали-Хятадын худалдааны хязгаарлалт зэрэг нь Монголын нүүрс экспортод шинэ боломжуудыг нээж байна. Эдгээр нөхцөл байдалд уян хатан хариу өгөх, хямд тээврийн өртөгтэй, чанартай нүүрс нийлүүлэх боломжийг ашиглан Монгол Улс бүс нутгийн нийлүүлэлтийн сүлжээнд шинэ байр суурь эзлэх боломжтой.
Үүний тулд:
-
ЭТТ ХК-ийн цахим биржийн системийг олон улсын аудитын стандартад нийцүүлэх
-
Худалдан авагчийн хүрээг Зүүн Өмнөд Ази, Энэтхэг рүү тэлэх
-
Тээврийн дэд бүтцийг сайжруулахад хөрөнгө оруулалт хийх
-
Цахим арилжааны системд банк санхүүгийн интеграцчлалыг нэмэгдүүлэх
шаардлагатай байна.
Дүгнэлт: Биржийн систем бол зөвхөн технологи биш, итгэлцэл, нээлттэй байдал
Нүүрсний цахим биржийн систем нь Монголын уул уурхайн салбарт төдийгүй гадаад худалдаанд шинэ түвшин авчирч байна. Гэвч энэ нь зөвхөн технологийн шинэчлэл бус, олон улсын итгэлцлийг хүлээсэн, ил тод, шударга тогтолцоог бий болгох урт хугацааны сорилт болохыг бодитойгоор ойлгох хэрэгтэй.
ЭТТ ХК-ийн хувьд анхны алхмаа амжилттай тавьсан ч, одоо энэ замыг төгс болгохын тулд төр, хувийн хэвшил, гадаад түншлэлийн уялдаа холбоог илүү мэргэжлийн түвшинд төлөвлөх шаардлагатай байна.
Бизнес
“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК 32.0 мянган тонн коксжих нүүрс арилжлаа
“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК 2025 оны долоодугаар сарын 03-ны өдөр Монголын Хөрөнгийн Биржээр дамжуулан таван багц буюу 32 мянган тонн коксжих нүүрс БНХАУ-ын Ганцмод боомт хүргэж өгөх нөхцөлөөр амжилттай арилжааллаа.
Арилжаанд таван оролцогч оролцож 87.00 ам.долларт хэлцэл хийгдлээ. Биржийн арилжаа эхэлснээс хойш нийт 136 удаагийн арилжаагаар 2.9 тэрбум ам.долларын үнэлгээ бүхий 26.3 сая тонн нүүрс борлуулсан үзүүлэлттэй байна.
Бизнес
Топ 100-д уул уурхайн салбар давамгайлж байна

Монгол Улсын нэр хүндтэй “ТОП-100 аж ахуйн нэгж”-ийг Монголын Үндэсний Худалдаа Аж Үйлдвэрийн Танхимаас (МҮХАҮТ) уламжлал болгон нэрлэснээс Оюу Толгой ХХК 2023 оноос хойш гурав дахь жилдээ дараалан нэгдүгээр байрт эрэмбэлэгдлээ. Уул уурхайн салбарын гигант энэхүү компанийн амжилт нь зөвхөн санхүүгийн үзүүлэлт бус, экспортын орлого, татвар, ажиллах хүчний тоо зэргийг харгалзсан цогц үнэлгээний үр дүн юм.
Уул уурхайн ноёрхол
Шинэ жагсаалтыг уул уурхайн гурван компани тэргүүлж, тэдний араас гурван арилжааны банк оржээ. Салбарын хувьд:
-
Уул уурхай, олборлолт – 28 компани
-
Худалдаа, үйлчилгээ – 26 компани
-
Банк, санхүү – 10 гаруй компани
-
Бусад салбар – Үлдсэн 36 компани
Энэ нь уул уурхайн салбар Монголын эдийн засгийн хөшүүрэг хэвээр байгааг бататгаж байна.
Шинээр цойлсон тоглогчид
-
Премиум Нексус ХК: 1 байр урагшлан Топ 10-т бат сууриа хадгаллаа
-
GS25 сүлжээг ажиллуулдаг Дижитал Концепт ХХК: 5 байр урагшилж 13-д бичигдэв
Эдгээр нь жижиглэн худалдаа, франчайзингийн чиглэлд хүч түрэн гарч буй шинэ үеийн төлөөлөгчид юм.
Онцлох байр шилжилтүүд
-
Номин Тав Трейд ХХК: 32 байр урагшилж 17-р байр – хамгийн их ахицтай компани
-
Хүрэн Толгой Коал Майнинг ХХК: 30 байр ухарч 24-р байр – хамгийн их ухарсан компани
Төрийн өмчийн төлөөлөл
-
Эрдэнэс Тавантолгой ХК төрийн өмчийн компаниудыг дахин тэргүүлэв
-
Бусад төрийн өмчит компаниуд дунджаар дээгүүр байрыг хадгалсаар байна
Топ 100-ын эдийн засгийн үр нөлөө
МҮХАҮТ-ийн мэдээлснээр:
-
Нэрлэсэн ДНБ-ийн 69 хувийг бүрдүүлж байна
-
Ажиллах хүчний 6.5 хувь буюу 87,500 хүн эдгээр компаниудад ажиллаж байна
Энэ нь Топ 100 компанийн эдийн засагт үзүүлж буй асар их нөлөөллийг илтгэж байна.
Бизнес
Монгол Улсад бие даасан Худалдааны яам байгуулах цаг нь иржээ

Монгол Улс олон улсын худалдааны өрсөлдөөнд хөл нийлүүлэн алхах, дотоодын бизнес эрхлэгчдээ илүү бодлогын түвшинд дэмжих шаардлагатай цаг үе ирээд байна. Тиймээс худалдаа, бизнесийн асуудалд онцгой анхаарал хандуулдаг бие даасан Худалдааны яамыг байгуулах нь чухал хэрэгцээ хэмээн салбарын мэргэжилтнүүд үзэж байна.
Худалдааны бодлого “ганцаардаж” байна
Одоогоор Монгол Улсын худалдаа, үйлдвэрлэлийн бодлогыг Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам, Гадаад харилцааны яам, мөн Хүнс, хөдөө аж ахуйн бирж, Гааль, Татвар, Стандартчилал зэрэг байгууллагууд хэсэгчлэн хариуцдаг. Гэвч нийтлэг уялдаа, төвлөрсөн бодлого үгүйлэгдэж, бизнес эрхлэгчид, экспортлогчид олон шат дамжлага давж, тулгамдсан асуудлаа шийдвэрлүүлэхэд хүндрэлтэй байгаа нь бодлогын түвшинд хоцрогдож байгааг харуулж байна.
Худалдааны хуулийн “цоорхой” байдал
Монгол Улсын Худалдааны тухай хууль нь 2004 онд батлагдсан бөгөөд өнөөдрийг хүртэл их хэмжээний шинэчлэл хийгдээгүй. Энэхүү хууль нь:
Дотоод худалдаа, жижиглэн болон бөөний худалдааны зохицуулалт сул;
Онлайн худалдаа, платформын эдийн засгийг тусгаагүй;
Гадаад худалдаанд оролцогчдын эрх, үүрэг, татварын зохицуулалт тодорхойгүй;
Экспорт, импортын зохицуулалтад олон улсын гэрээний хэрэгжилт сул тусгасан;
гэх мэт шинэ зах зээл, технологийн эринтэй зохицох боломжгүй болж, амьдралаас хоцорсон байна.
Дэлхийд зөвхөн худалдааны чиглэлд онцгойлсон бие даасан яам‑тай орнуудын онцлох жишээнүүд:
Хятад – Ministry of Commerce (MOFCOM). Гадаад болон дотоод худалдаа, хөрөнгө оруулалт, арилжааны асуудлыг нэг дор тусгайлан хариуцдаг эрх бүхий яам .
Пакистан – Ministry of Commerce. Худалдааны бодлого, экспорт, импорт, худалдааны гэрээ зэрэгт төвлөрсөн засгийн газрын яам .
Бангладеш – Bangladesh Ministry of Commerce. Олон улсын болон дотоод худалдааны бодлогыг зохицуулахуйц тусгай яам .
Камбоджа – Ministry of Commerce (Cambodia). Гадаад худалдаа, дотоод хэрэгцээ, импорт/экспортын зохицуулалтад чиглэсэн тусгай яам english.mofcom.gov.cn
Тайланд – Ministry of Commerce (Thailand). Худалдаа, гадаад зах зээл, худалдааны статистик, зөвшөөрөл, дотоод зах зээлийг зохицуулдаг бие даасан яам .
🎯 Юу нь давуу вэ?
Эдгээр яамдын онцлог, Монголд хэрэгтэй боломжууд:
Тодорхой чиг үүрэг: Бүх худалдаа, экспорт, импортын үйл ажиллагааг нэгж байнга, төвлөрсөн төвшинд бодлогожуулдаг.
Гэрээ хэлцэлд нэг цонхоор хандах: Олон улсын худалдааны гэрээ, WTO зэрэгт оролцоод биржрүү гаргахад тодорхой нэг яам хариуцдаг.
Экспорт, хөрөнгө оруулалтыг шуурхай дэмжих: Шинэ зах зээл, бизнес хэрэгцээнд түргэн арга хэмжээ авах идэвхтэй институци байдаг.
Дотоод хяналт, зөвшөөрөл, үнийн мэдээллийг стандартчилалтай хянах: Жишээ нь, гадаад зах зээлээс импортыг хянах, үнэлгээ, статистикийг нэг төсөвтэй удирдах боломжтой.
📌 Дүгнэлт
Дээрх жишээнүүдээс харахад худалдааны яам нь зөвхөн үнэ, татвар, экспорт/импорт бус гадаад худалдааны бүх үүргийг нэг дор төвлөрүүлсэн, үйл ажиллагаа нь хурдан, бодлого нь уялдаа сайтай институци болж чаддаг. Монгол Улсад ийм хэлбэрийн бие даасан яам байгуулагдсанаар:
Худалдаанд хариу арга хэмжээ үзүүлэх хурд, боломж эрс нэмэгдэнэ.
Олон улсын түвшний гэрээ, эвсэлд оролцох чадамж нь сайжирна.
Бизнес эрхлэгчид, хөрөнгө оруулагчдын итгэл өсөн нэмэгдэнэ.
Эдгээр жишээнүүдээс сурч, худалдааны чиглэлд монголчуудад илүү оновчтой бодлого хэрэгтэй юм.
-
Нийгэм1 month ago
“Зуны зугаа” шоу тоглолтын үеэр бусдын биед халдаж, танхайрсан 35 дуудлага цагдаагийн байгууллагад бүртгэгджээ
-
Нийгэм2 months ago
Сэрэмжлүүлэг: Нийслэлд энэ сарын 15-18-ныг хүртэл бороотой сэрүүн өдрүүд үргэлжилнэ
-
Нийгэм1 month ago
Танилц: Зургаадугаар сард зоxион байгуулагдаx Үндэсний бөxийн барилдаанууд
-
Нийгэм2 months ago
Ковидын шинэ давлагаа Азийг нөмөрчээ
-
Нийгэм1 week ago
Сэрэмжлүүлэг: Гэмгүй залууг хажуугаар нь өнгөрөхдөө хутгалж, яаж байгаа юм гэхэд “Гүйцээчихнэ шүү” гэжээ
-
Нийгэм1 month ago
А.Бямбажаргал хүүг 10 дахь хоногтоо эрэн хайж байна
-
Спорт4 weeks ago
Ч.Батзориг: За, тэр гар ачлаа
-
Спорт2 weeks ago
Ө.Тулгаа: Сайxан “Начин” болчиxод болно доо л гэж боддог байлаа