Connect with us

Эдийн засаг

Төвбанкны алдагдал 7.5 их наядад хүрсэн шалтгаан

Published

on

Төв банкны алдагдал 7.5 их наяд төгрөгт хүрсэн тухай тус банкны аудитын тайланд дурджээ. Энэ алдагдлыг задалбал:

  • Ипотекийн зээлийн 4.5 их наяд төгрөгийн үлдэгдэл
  • БНХАУ-ын Ардын банктай байгуулсан своп хэлцлийн үлдэгдэл 6 тэрбум юан
  • Урт хугацаатай своп дийлэнхийг эзэлжээ.

Монголбанкны Мөнгөний бодлогын газрын захирал Б.Баярдаваа “Төвбанкны алдагдлыг Засгийн газар төлнө гэж хуульд заасан. Гэхдээ хэзээ ч ийм зүйл болж байгаагүй. 2011 онд Төвбанк ашигтай ажилласан жилдээ ашгаасаа Засгийн газар руу шилжүүлсэн юм. Үүнээс хойших алдагдал 7.5 их наяд төгрөгт хүрлээ.

Манай улсын эдийн засаг тэлж байгаа тул алдагдал мөн өссөн. Арван жилийн өмнө банкуудын нийт актив 20 их наяд төгрөг байсан бол одоо 80 их наяд, ДНБ 95 их наяд төгрөг болов.

Энэ жилийн Төв банкны үнэт цаасны хүү нийт 800-900 тэрбум төгрөг болно. Энэ нь илүүдэл эх үүсвэрийг зах зээлээс татаж байгаа дүн юм.

skip-share

Удаан хугацаанд алдагдалтай ажиллавал Төв банкны бие даасан, хараат бус байдал, мөнгөний бодлогын үр нөлөөнд сөргөөр нөлөөлж, өөрийн гол үүргийн нэг болох инфляцыг нам түвшинд барих чадвараа алддаг.

Гадаад валютын нөөц хасах руу орсон жилүүд бий. Төгрөгийн ханш сулрах бүрд, бодлогын хүүний зардал өсөхөд алдагдал өсдөг. Ер нь Төв банкны ашиг алдагдлыг яаж хэмжихээ тодорхой болгох шаардлагатай. Бодлогын болон үйл ажиллагааны зардлыг салгаж үзэх үү? Ашигтай ажиллавал улсын төсөв рүү ямар хэмжээгээр оруулах вэ?

Алдагдал үүсвэл Засгийн газар ямар хэмжээгээр хаах вэ? Хаах, нийлүүлэх хугацаагаа нэг жилээр тогтох уу? Түүнээс урт байх уу гэдгийг тодорхой болгон, энэ тогтолцоог ажиллуулдаг болох шаардлагатай.

ОУВС ч биднээс үүнийг шаарддаг. Мөнгөний бодлого нь төсвийн бодлоготой ижилхэн л төрийн бодлого юм. Иймд мөнгөний бодлогын зардал төрийн зардалд багтах нь зөв. Гэхдээ энэ нөхцөлд Засгийн газар төв банкны зардлыг гаргалаа гээд бүх үйл ажиллагаанд оролцох эрсдэл бий. Энэ нь Төв банкны хараат бус байдалтай холбогдоно. Иймд Монголбанк алдагдлаа өөрөө хүлээн, баланстаа бичээд явах нь зөв” гэв.

ТӨВ БАНК/МОНГОЛБАНК/-НЫ ТУХАЙ хууль, 381дүгээр зүйл. Монголбанкны алдагдлыг нөхөх

1.Монголбанкны пассив нь актив хөрөнгөөс хэтэрсэн тохиолдолд Засгийн газар үнэт цаас гаргах замаар уг зөрүүг нөхөх асуудлыг Улсын Их Хурал шийдвэрлэнэ. /Энэ зүйлийг 2010 оны 1 дүгээр сарын 28-ны өдрийн хуулиар нэмсэн/

МОНГОЛБАНК 2016-2019 ОНД 3.0 ИХ НАЯД ТӨГРӨГИЙН АЛДАГДЛАА БУУРУУЛСАН 

2017 онд 176.6 тэрбум төгрөгийн ашигтай ажиллаж, энэ хэмжээгээр хуримтлагдсан алдагдлыг бууруулсан. 2018 оны эцсийн байдлаар мөн тодорхой хэмжээний ашигтай гарсан. 2012-2016 онд хуримтлагдсан алдагдал 3,0 их наяд төгрөгт хүрсэн. Энэ нь богино хугацаанд нөхөж баршгүй өндөр алдагдал хэдий ч Монголбанк энэ алдагдлыг бууруулах чиглэлд анхаарчээ.

2018 онд Эрдэнэсийн сан болон үл хөдлөх хөрөнгөд хөндлөнгийн үнэлгээний байгууллагаар үнэлгээ хийлгэж, Санхүүгийн тайлагналын олон улсын стандартын дагуу тайлан тэнцэлд тусгасны үр дүнд Монголбанкны өөрийн хөрөнгийн дутагдлыг 1.2 их наяд төгрөгөөр бууруулжээ.

2018 онд хэрэгжүүлсэн “Эх орныхоо алтыг Эрдэнэсийн сандаа” аяны үр дүнд худалдан авсан алтны хэмжээ 22 тоннд хүрч, гадаад валютын улсын нөөцийн хэмжээ 3.5 тэрбум ам.доллар болж өссөн аж.

МОНГОЛБАНКНЫ АШИГ АЛДАГДАЛ ГЭЖ ЮУ ВЭ?   

Монголбанкны ашиг, алдагдал нь үйл ажиллагааны болон хөрөнгийн ашиг алдагдлаас бүрддэг. Монголбанк төсвийн шинжтэй үйл ажиллагаанд оролцохгүй үед үйл ажиллагааны орлогын дийлэнх хувийг гадаад валютын улсын нөөцийн өгөөж, өөрөөр хэлбэл, гадаадын банканд байршуулсан хадгаламжийн хүүгийн орлого, гадаадын Засгийн газар болон нэр хүнд бүхий санхүүгийн байгууллагуудын гаргасан үнэт цаасанд оруулсан хөрөнгө оруулалтын орлого бүрдүүлдэг.

Харин зардлын дийлэнх хувийг Төв банкны үнэт цаасны хүүгийн зардал эзэлдэг байна. Түүнээс гадна арилжааны банк, санхүүгийн байгууллагад Монголбанкнаас олгосон зээлийн хүүгээс тодорхой хэмжээний орлого олдог.

Монголбанкны 2017 оны санхүүгийн тайланд хүүгийн орлогын

  • 32 хувийг санхүүгийн хөрөнгө оруулалтаас,
  • 27 хувийг дотоодын байгууллагуудад гаргасан үнэт цааснаас,
  • 14 хувийг банкуудад олгосон зээлээс,
  • 13 хувийг Засгийн газрын үнэт цааснаас тус тус олжээ.

Хүүгийн зардлын 50 хувийг гадаад өр төлбөрийн хүү буюу Хятадын ардын банкнаас авсан своп зээлийн хүү, 36 хувийг Төв банкны үнэт цаасны хүүгийн зардал, 13 хувийг заавал байлгах нөөцийн шаардлагыг хангасан банкуудад олгосон урамшууллын зардал эзэлжээ.

Хөрөнгийн ашиг, алдагдал нь гадаад валютаар илэрхийлэгдэх хөрөнгө, өр төлбөрийн ханшийн тэгшитгэлийн зөрүүгээс үүсдэг. Гадаад валютаар илэрхийлэгдэх хөрөнгө, өр төлбөрийн харьцаа зөрүүтэй байх үед төгрөгийн ханш чангарах, эсвэл сулрахаас хамаарч ашиг, алдагдал үүсэж байдаг.

Монголбанкны тэнцлийн пассив буюу өр төлбөр талд Хятадын ардын банкнаас авсан своп зээл бүртгэлтэй. Төгрөгийн юаньтай харьцах ханш сулрахад ханшийн тэгшитгэлийн алдагдал нэмэгдэж, ханш чангарахад алдагдал буурна гэсэн үг юм. Төв банкны үндсэн зорилт нь үндэсний мөнгөн тэмдэгтийн тогтвортой байдлыг хангах.

Алдагдал ямар сөрөг үр дагавартай вэ?

Удаан хугацаанд алдагдалтай ажиллах нь төв банкны бие даасан, хараат бус байдал болон мөнгөний бодлогын үр нөлөөнд сөргөөр нөлөөлж, өөрийн гол үүргийн нэг болох инфляцыг нам түвшинд барих чадвараа алддаг. Ингэснээр төв банкны үндсэн зорилт болох үндэсний мөнгөн тэмдэгтийн тогтвортой байдлыг хангах үүргээ гүйцэтгэж чадахгүйд хүрэх эрсдэлтэй.

МОНГОЛБАНК ХЭЗЭЭНЭЭС АЛДАГДАЛТАЙ АЖИЛЛАВ, ҮҮНИЙ ШАЛТГААН ЮУ ВЭ? 

2012 оноос алдагдалтай ажиллажээ. Энэ нь Монголбанк уламжлалт бус мөнгөний бодлогын арга хэмжээг хэрэгжүүлж, Монгол Улсын экспортын гол бүтээгдэхүүний дэлхийн зах зээл дээрх үнэ унаж, гадаад валютын орох урсгал татарсан үед Монголбанкнаас төгрөгийн нийлүүлэлтийг нэмэгдүүлж, өндөр зардалтай төсвийн шинжтэй үйл ажиллагаа явуулсан.

Төгрөгийн нийлүүлэлт нэмэгдсэнээс гадаад валютын нөөцийн хүрэлцээ алдагдсан. Төгрөгийн гадаад валюттай харьцах ханшийн уян хатан байдлыг хангаж чадаагүй. Гадаад валютын зах зээлд хэт их оролцож, тогтмол өндөр дүнгээр интервенц хийснээр ханшийг тогтвортой барихыг зорьсон ч төгрөгийн ханш суларч, гадаад валютын нөөц шавхагдаж, гадаад валютаар илэрхийлэгдэх өр төлбөр нь хөрөнгийнхөө хэмжээнээс давсан үед төгрөгийн ханш суларсан нь төв банк ханшаас алдагдал хүлээх суурь шалтгаан болсон.

Урсгал дансны алдагдлыг гадаад зээл, бондоор санхүүжүүлж, дотоодын арилжааны банкуудтай зах зээлийн хүүгийн түвшнөөс хэт доогуур ханшаар урт хугацаат своп хэлцэл байгуулсан. Энэ нь алдагдлын бас нэг шалтгаан болжээ. Мөн  арилжааны банкууд болон аж ахуйн нэгжүүдэд зах зээлийн хүүгээс хэт доогуур хүүтэй зээл олгосон нь зээлийн анхны хүлээн зөвшөөрөлтийн алдагдлыг бий болгосон.

Монголбанк аж ахуйн нэгж, арилжааны банкуудын ханшийн эрсдэлийг өөртөө хүлээх хэлцэл байгуулж, хүүний татаас хэлбэрийн зах зээлийн бус аргыг их хэрэглэсэн нь Монголбанкны өөрийн хөрөнгийг сөрөг утгатай болоход нөлөөлсөн.

Дээр дурдсан уламжлалт бус бодлогоос үүдэн Монголбанкны 2016 оны алдагдлын

  • 22 хувийг санхүүгийн үүсмэл хэрэгслийн дахин үнэлгээний алдагдал,
  • 16 хувийг гадаад валютын ханшийн тэгшитгэлийн алдагдал,
  • 15 хувийг зах зээлийн хүүгээс доогуур хүүгээр олгосон зээлийн анхны хүлээн зөвшөөрөлтийн алдагдал,
  • 15 хувийг Хятадын ардын банкнаас авсан зээлийн хүүгийн зардал эзэлжээ.

АЛДАГДАЛГҮЙ АЖИЛЛАХ БОЛОМЖ БИЙ ЮУ? 

Олон улсын туршлагаас харахад Бразил, чех, Унгар, Солонгос Тайланд зэрэг улсын төв банкууд ямар нэг хэмжээгээр алдагдалтай ажиллаж байсан. Алдагдлыг арилгасан нийтлэг арга хэмжээнүүд нь тухайн улсын засгийн газар үнэт цаас гаргах замаар алдагдлыг санхүүжүүлэх, эсвэл төв банк нь төсвийн шинжтэй үйл ажиллагааны зардлыг санхүүжүүлэхээ зогсоож, өөрөө алдагдлаа хариуцан арилгажээ.

ОУвС-ийн зүгээс аливаа төв банк алдагдалтай ажилласан тохиолдолд алдагдлыг улсын төсвөөс бэлэн мөнгө олгох эсвэл Засгийн газрын бонд гаргах замаар алдагдлыг санхүүжүүлэхийг зөвлөдөг. Гэвч төсвийн алдагдал өндөр, Засгийн газрын өрийн тогтвортой байдал эрсдэлтэй үед Засгийн газар өндөр дүнгээр үнэт цаас гаргах боломж хомс.

Монголбанк хуримтлагдсан алдагдлыг бууруулах чиглэлээр төсвийн шинжтэй үйл ажиллагаа явуулах, своп, форвард хэлцлүүдийг алдагдал хүлээх хэлбэрээр байгуулдаг байдлыг зогсоосны үр дүнд 2017 оноос ашигтай ажиллаж эхэлжээ.

ШИЙДЭЛ  

  • Монголбанк нь мөнгөний бодлогоос гадуур үүрэг хүлээхгүй буюу төв банкны чиг үүрэгт тусаагүй, төсвийн шинжтэй бодлогын үйл ажиллагаа авч хэрэгжүүлэхгүй байх,
  • Зах зээлийн ханшаас хэт зөрүүтэй өртгөөр үүсмэл хэрэгсэл байгуулахгүй байх,
  • Хүүний татаасын зардал гаргахгүй байх,
  • Засгийн газрын бондыг нээлттэй захын үйл ажиллагаанд ашиглах,
  • Гадаад валютын албан нөөцийг нэмэгдүүлэх,
  • Гадаад өр төлбөрийг үе шаттайгаар барагдуулах,
  • Алт тушаалтыг нэмэгдүүлэх,
  • Валютын захын оролцоог бууруулж, зах зээлийн зарчмаар ажиллах,
  • Банк хоорондын захын хөгжлийг дэмжих замаар Монголбанкны хуримтлагдсан алдагдлын сөрөг нөлөөг тогтвортой бууруулах боломжтой.

Монголбанкны ашиг, алдагдалд тухайн үеийн гадаад, дотоодын эдийн засгийн нөхцөлөөс шалтгаалан түүний явуулах мөнгөний бодлого ихээхэн нөлөөтэй тул Монголбанкны хуримтлагдсан алдагдлыг нөхөх тодорхой хугацааг товлох нь учир дутагдалтай гэж тус банкны Тайлан бүртгэлийн газрын захирал Ц.Гарьд тайлбарлажээ.

Дэлгэрэнгүй
Сэтгэгдэл үлдээх

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Бизнес

Топ 100-д уул уурхайн салбар давамгайлж байна

Published

on

By

Монгол Улсын нэр хүндтэй “ТОП-100 аж ахуйн нэгж”-ийг Монголын Үндэсний Худалдаа Аж Үйлдвэрийн Танхимаас (МҮХАҮТ) уламжлал болгон нэрлэснээс Оюу Толгой ХХК 2023 оноос хойш гурав дахь жилдээ дараалан нэгдүгээр байрт эрэмбэлэгдлээ. Уул уурхайн салбарын гигант энэхүү компанийн амжилт нь зөвхөн санхүүгийн үзүүлэлт бус, экспортын орлого, татвар, ажиллах хүчний тоо зэргийг харгалзсан цогц үнэлгээний үр дүн юм.

Уул уурхайн ноёрхол

Шинэ жагсаалтыг уул уурхайн гурван компани тэргүүлж, тэдний араас гурван арилжааны банк оржээ. Салбарын хувьд:

  • Уул уурхай, олборлолт – 28 компани

  • Худалдаа, үйлчилгээ – 26 компани

  • Банк, санхүү – 10 гаруй компани

  • Бусад салбар – Үлдсэн 36 компани

Энэ нь уул уурхайн салбар Монголын эдийн засгийн хөшүүрэг хэвээр байгааг бататгаж байна.

Шинээр цойлсон тоглогчид

  • Премиум Нексус ХК: 1 байр урагшлан Топ 10-т бат сууриа хадгаллаа

  • GS25 сүлжээг ажиллуулдаг Дижитал Концепт ХХК: 5 байр урагшилж 13-д бичигдэв

Эдгээр нь жижиглэн худалдаа, франчайзингийн чиглэлд хүч түрэн гарч буй шинэ үеийн төлөөлөгчид юм.

Онцлох байр шилжилтүүд

  • Номин Тав Трейд ХХК: 32 байр урагшилж 17-р байрхамгийн их ахицтай компани

  • Хүрэн Толгой Коал Майнинг ХХК: 30 байр ухарч 24-р байрхамгийн их ухарсан компани

Төрийн өмчийн төлөөлөл

  • Эрдэнэс Тавантолгой ХК төрийн өмчийн компаниудыг дахин тэргүүлэв

  • Бусад төрийн өмчит компаниуд дунджаар дээгүүр байрыг хадгалсаар байна

Топ 100-ын эдийн засгийн үр нөлөө

МҮХАҮТ-ийн мэдээлснээр:

  • Нэрлэсэн ДНБ-ийн 69 хувийг бүрдүүлж байна

  • Ажиллах хүчний 6.5 хувь буюу 87,500 хүн эдгээр компаниудад ажиллаж байна

Энэ нь Топ 100 компанийн эдийн засагт үзүүлж буй асар их нөлөөллийг илтгэж байна.

Дэлгэрэнгүй

Эдийн засаг

🏦 Монгол Улсын зээлийн эрсдэлийн ангилал ахицтай: OECD–гээс “7/7” → “6/7” болголоо

Published

on

By

Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллага (OECD) нь Монгол Улсын зээлийн эрсдэлийн ангиллыг “7/7” буюу хамгийн өндөр эрсдэлтэй түвшнээс нэг шат ахиулж, “6/7” болгосноо албан ёсоор зарлалаа. Энэхүү ахиц нь Монгол Улсын санхүү, эдийн засгийн бодлогын үр нөлөө сайжирч байгааг олон улсын түвшинд хүлээн зөвшөөрснийг илтгэж байна.

Зээлийн эрсдэлийн ангиллыг дээшлүүлснээр Монгол Улсын Засгийн газар, хувийн хэвшлийн байгууллагуудын гадаад зах зээлээс татах зээлийн шимтгэлийн хэмжээ 3–6 хувиар буурах боломжтой гэж Сангийн яамнаас мэдээлэв. Тодруулбал, экспортын зээл болон баталгааны өртөг буурч, гаднын хөрөнгө оруулагчдын итгэл нэмэгдэх үндэс бүрдэж байна.


📊 Статистик мэдээлэл

  • Өмнөх ангилал: 7/7 — Хамгийн өндөр эрсдэлтэй

  • Шинэ ангилал: 6/7 — Хэт өндөр боловч өмнөхөөс нэг шат дэвшсэн

  • Шимтгэлийн бууралтын хүлээлт: 3–6%

  • Нөлөөлж буй салбарууд: Экспорт, зээлжих баталгаа, төсвийн санхүүжилт, гадаад хөрөнгө оруулалт


🌍 Олон улсын жишиг

Энэ удаагийн үнэлгээнд 40 гаруй орны зээлийн эрсдэлийг хэлэлцсэн ч зөвхөн Монгол Улсын ангиллыг ахиулсан нь онцлох үйл явдал байв. Харин бусад орнуудын ангилалд өөрчлөлт ороогүй байна. Энэ нь Монгол Улсын гадаад өрийн менежмент, төсвийн сахилга бат, макро эдийн засгийн үзүүлэлтүүдийг олон улсын байгууллагууд нааштай үнэлснийг харуулж байна.


📈 Монголын хувьд гарч буй эерэг үр дүн:

  1. Зээлийн өртөг буурна:
    Шинэ ангилалд шилжсэнээр Монгол Улс олон улсын зээлдүүлэгчдээс илүү хямд, урт хугацаатай, таатай нөхцөл бүхий санхүүжилт татах боломжтой болж байна.

  2. Экспорт, хувийн хэвшлийн өсөлтөд түлхэц өгнө:
    Экспортын баталгаа, санхүүжилттэй холбоотой хураамж багассанаар бизнес эрхлэгчдийн гадагш чиглэсэн үйл ажиллагаа хялбарших боломжтой.

  3. Хөрөнгө оруулалтын орчинд итгэл нэмэгдэнэ:
    Монгол Улсыг эрсдэл багатай зах зээл гэж үзэх хандлага нэмэгдэж, гадаадын хөрөнгө оруулагчид илүү идэвхтэй оролцох нөхцөл бүрдэнэ.


🧭 Цаашдын сорилт ба боломж

Зээлийн эрсдэлийн үнэлгээ дээшилсэн хэдий ч Монгол Улсын ангилал одоо ч хамгийн доод түвшний ангилалд багтаж байгаа (6/7). Тиймээс макро эдийн засгийн тогтвортой байдал, төсвийн сахилга бат, гадаад өрийн зохистой менежментийг тууштай үргэлжлүүлэх шаардлагатай хэвээр байна.

Сангийн яамны зүгээс зээлийн нөхцөл сайжирснаар дараагийн шатны үнэлгээ (5/7) рүү дэвших боломжийг нээж, гадаад зах зээлд илүү өрсөлдөхүйц, хариуцлагатай улс байхын төлөө ажиллаж байгааг онцолжээ.


✍️ Дүгнэлт

Монгол Улс эдийн засгийн хувьд сорилт ихтэй үед олон улсын үнэлгээг ахиулж чадсан нь зөв бодлого, сахилга бат, хариуцлагатай засаглалын үр дүн юм. Энэ нь зөвхөн Засгийн газар бус, нийт эдийн засгийн оролцогчдод эерэг боломжийг авчирч байна.

Дэлгэрэнгүй

Бизнес

Монгол Улсад бие даасан Худалдааны яам байгуулах цаг нь иржээ

Published

on

By

Монгол Улс олон улсын худалдааны өрсөлдөөнд хөл нийлүүлэн алхах, дотоодын бизнес эрхлэгчдээ илүү бодлогын түвшинд дэмжих шаардлагатай цаг үе ирээд байна. Тиймээс худалдаа, бизнесийн асуудалд онцгой анхаарал хандуулдаг бие даасан Худалдааны яамыг байгуулах нь чухал хэрэгцээ хэмээн салбарын мэргэжилтнүүд үзэж байна.

Худалдааны бодлого “ганцаардаж” байна
Одоогоор Монгол Улсын худалдаа, үйлдвэрлэлийн бодлогыг Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам, Гадаад харилцааны яам, мөн Хүнс, хөдөө аж ахуйн бирж, Гааль, Татвар, Стандартчилал зэрэг байгууллагууд хэсэгчлэн хариуцдаг. Гэвч нийтлэг уялдаа, төвлөрсөн бодлого үгүйлэгдэж, бизнес эрхлэгчид, экспортлогчид олон шат дамжлага давж, тулгамдсан асуудлаа шийдвэрлүүлэхэд хүндрэлтэй байгаа нь бодлогын түвшинд хоцрогдож байгааг харуулж байна.

Худалдааны хуулийн “цоорхой” байдал
Монгол Улсын Худалдааны тухай хууль нь 2004 онд батлагдсан бөгөөд өнөөдрийг хүртэл их хэмжээний шинэчлэл хийгдээгүй. Энэхүү хууль нь:

Дотоод худалдаа, жижиглэн болон бөөний худалдааны зохицуулалт сул;

Онлайн худалдаа, платформын эдийн засгийг тусгаагүй;

Гадаад худалдаанд оролцогчдын эрх, үүрэг, татварын зохицуулалт тодорхойгүй;

Экспорт, импортын зохицуулалтад олон улсын гэрээний хэрэгжилт сул тусгасан;

гэх мэт шинэ зах зээл, технологийн эринтэй зохицох боломжгүй болж, амьдралаас хоцорсон байна.
Дэлхийд зөвхөн худалдааны чиглэлд онцгойлсон бие даасан яам‑тай орнуудын онцлох жишээнүүд:

Хятад – Ministry of Commerce (MOFCOM). Гадаад болон дотоод худалдаа, хөрөнгө оруулалт, арилжааны асуудлыг нэг дор тусгайлан хариуцдаг эрх бүхий яам .

Пакистан – Ministry of Commerce. Худалдааны бодлого, экспорт, импорт, худалдааны гэрээ зэрэгт төвлөрсөн засгийн газрын яам .

Бангладеш – Bangladesh Ministry of Commerce. Олон улсын болон дотоод худалдааны бодлогыг зохицуулахуйц тусгай яам .

Камбоджа – Ministry of Commerce (Cambodia). Гадаад худалдаа, дотоод хэрэгцээ, импорт/экспортын зохицуулалтад чиглэсэн тусгай яам english.mofcom.gov.cn

Тайланд – Ministry of Commerce (Thailand). Худалдаа, гадаад зах зээл, худалдааны статистик, зөвшөөрөл, дотоод зах зээлийг зохицуулдаг бие даасан яам .

🎯 Юу нь давуу вэ?
Эдгээр яамдын онцлог, Монголд хэрэгтэй боломжууд:

Тодорхой чиг үүрэг: Бүх худалдаа, экспорт, импортын үйл ажиллагааг нэгж байнга, төвлөрсөн төвшинд бодлогожуулдаг.

Гэрээ хэлцэлд нэг цонхоор хандах: Олон улсын худалдааны гэрээ, WTO зэрэгт оролцоод биржрүү гаргахад тодорхой нэг яам хариуцдаг.

Экспорт, хөрөнгө оруулалтыг шуурхай дэмжих: Шинэ зах зээл, бизнес хэрэгцээнд түргэн арга хэмжээ авах идэвхтэй институци байдаг.

Дотоод хяналт, зөвшөөрөл, үнийн мэдээллийг стандартчилалтай хянах: Жишээ нь, гадаад зах зээлээс импортыг хянах, үнэлгээ, статистикийг нэг төсөвтэй удирдах боломжтой.

📌 Дүгнэлт
Дээрх жишээнүүдээс харахад худалдааны яам нь зөвхөн үнэ, татвар, экспорт/импорт бус гадаад худалдааны бүх үүргийг нэг дор төвлөрүүлсэн, үйл ажиллагаа нь хурдан, бодлого нь уялдаа сайтай институци болж чаддаг. Монгол Улсад ийм хэлбэрийн бие даасан яам байгуулагдсанаар:

Худалдаанд хариу арга хэмжээ үзүүлэх хурд, боломж эрс нэмэгдэнэ.

Олон улсын түвшний гэрээ, эвсэлд оролцох чадамж нь сайжирна.

Бизнес эрхлэгчид, хөрөнгө оруулагчдын итгэл өсөн нэмэгдэнэ.

Эдгээр жишээнүүдээс сурч, худалдааны чиглэлд монголчуудад илүү оновчтой бодлого хэрэгтэй юм.

Дэлгэрэнгүй

Трэнд

© 2025 ГҮРЭН НЬЮС МЕДИА ГРУПП. БҮХ ЭРХ ХУУЛИАР ХАМГААЛАГДСАН.