Эдийн засаг
Eurasianet: Олон жилийн турш хайхралгүй явсны дараа Төв Ази Монголтой хийх худалдааны боломжийг ухаарч байна

“Eurasianet” сайт “Олон жилийн турш хайхралгүй явсны дараа Төв Ази Монголтой хийх худалдааны боломжийг ухаарч байна” гарчигтай нийтлэл оруулсан байна. Тус нийтлэлийг оруулж хүргэе. Тус сайт танилцуулга дээрээ “Eurasianet бол Өмнөд Кавказ болон Төв Азийн талаарх мэдээ мэдээллийг хүргэдэг хараат бус хэвлэл мэдээллийн байгууллага юм. Тухайн бүс нутагт болж буй хамгийн чухал үйл явдлуудыг газар дээрээс нь сурвалжилж, шүүмжлэлтэй, өргөн хүрээний өнцгөөс хүргэдэг” гэж бичжээ
Сүүлийн хэдэн жилд Төв Азийн орнууд хилийн маргааныг шийдвэрлэх, худалдааны холбоогоо сайжруулахад анхаарч ирсэн. Харин одоо тэд хүрээгээ тэлж, Төв Азийн соёл, түүхийн хувьд гүн ач холбогдол бүхий ч сүүлийн үед мартагдаад байсан Монгол Улсыг шинэ түншээр харж эхэлж байна.
Зургаадугаар сарын 24-25-нд Узбекистаны Ерөнхийлөгч Шавкат Мирзиёев Монгол Улсын нийслэл Улаанбаатарт төрийн айлчлал хийлээ. Энэ нь ЗХУ нуран унаснаас хойш Узбекистаны төрийн тэргүүн Монголд анхны удаа айлчилсан тохиолдол юм. Мирзиёев айлчлалыг “Найрсаг харилцаа, олон салбарт хамтын ажиллагааг хөгжүүлэхэд түүхэн үйл явдал боллоо” хэмээн онцолсон юм.
Айлчлалын үеэр хөдөө аж ахуй, уул уурхай, байгаль орчны хамгаалал, нэхмэл хувцас үйлдвэрлэл, аялал жуулчлал зэрэг салбарт худалдааны хамтын ажиллагааны суурийг тавих олон тохиролцоонд хүрсэн. Мөн Мирзиёев хэлэхдээ Узбекистан улс Улаанбаатарт худалдааны төв байгуулж, хоёр орны иж бүрэн түншлэлийн “бодит суурь” болгоно гэж мэдэгдсэн юм. Үүн дээр нэмээд энэ намраас эхлэн хоёр улсын хооронд шууд нислэг эхлүүлэхээр болсныг зарласан байна.
Монголд илүү анхаарал хандуулах болсон цорын ганц Төв Азийн улс Узбекистан биш. Зургаадугаар сарын эхээр Туркменистаны Ерөнхийлөгч Сердар Бердымухамедов мөн Улаанбаатарт төрийн айлчлал хийсэн. Өнгөрсөн намар Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүхийн Ашхабадад хийсэн айлчлалын хариуд Бердымухамедов Монголд айлчилсан юм.
Бердымухамедовын айлчлал ёслол төдий өнгө аяс давамгайлсан. Гэхдээ хоёр улсын төлөөлөгчид 2026–2028 оны хооронд улс төрийн харилцаа, тээвэр логистик болон худалдааны хамтын ажиллагааг бэхжүүлэх хөтөлбөрүүд боловсруулах талаар харилцан ойлголцлын санамж бичигт гарын үсэг зурсан.
Туркменистаны “Golden Age” мэдээллийн сайтад Бердымухамедов нийтлэл оруулахдаа “Туркмен-Монголын харилцаа системжиж, харилцан ашигтай, тогтвортой түншлэл болон өргөжиж байна” гэсэн юм.
Төв Азийн орнууд болон монголчуудын соёлын холбоотой. XIII зуунд Евразийн эх газрыг байлдан дагуулсан явдал, нүүдэлчин уламжлал, Зөвлөлтийн үеийн социалист нөлөөлөл зэрэг олон зуун жилийн соёлын нийтлэг түүхтэй. Гэвч энэ хамтын түүх нь ЗХУ задарснаас хойших 30 жилд бодит дипломат хамтын ажиллагаа болон хөгжөөгүй юм.
Гэхдээ өнгөрсөн жил Монгол Улс “соёлын ойр төрөл” бүхий бүс нутгийн орнуудтай худалдааны харилцаа тогтоох санаачилга гаргасан. Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх өнгөрсөн намар Туркменистанд, зургаадугаар сард Төв Азийн бусад орнуудад айлчилсан. Мөн өнгөрсөн аравдугаар сард Казахстаны Ерөнхийлөгч Токаев Монголд төрийн айлчлал хийсэн.
Зургаадугаар сарын 19-нд Улаанбаатарт болсон бүс нутгийн худалдааг хөгжүүлэхэд чиглэсэн форумын үеэр Монгол Улсын Шадар сайд Т.Доржханд “Монгол Улс Төв Азид өрнөж буй үйл явцыг гаднаас ажиглагч бус, идэвхтэй оролцогч нь болж байна” хэмээн мэдэгдсэн. Зүүн Азиас Европ руу чиглэсэн “Дундын коридор” нэртэй худалдааны сүлжээнд Монгол Улс чухал гүүр болж байгааг тэр онцолсон юм. Ойрын саруудад хийх ёстой гол зүйл бол зохицуулалтын орчныг уялдуулах замаар худалдааны “саад бэрхшээлийг” арилгах хэрэгтэй гэж Т.Доржханд хэлсэн байна.
Монгол Төв Азийн орнуудтай худалдаагаа өргөжүүлэхэд саад болдог зүйлүүдийн нэг бол газар зүй. Төв Азийн орнууд болон Монголын хооронд газрын шууд холбоо байхгүй. Монгол бол ОХУ болон БНХАУ-д бүрэн хүрээлэгдсэн далайд гарцгүй орон. Мирзиёев Улаанбаатарт айлчлахдаа үг хэлэхдээ энэ бэрхшээлүүдийг хүлээн зөвшөөрч, “Далайд гарцгүй орнуудын хувьд мэргэжилтнүүдийн оролцоотойгоор үр дүнтэй тээврийн гарцуудаа хамтран хөгжүүлэх” тохиролцоонд хүрсэн гэж мэдэгдсэн юм.
Төв Ази болон Монголын хамтын ажиллагааг АНУ болон Европын Холбоо идэвхтэй дэмжиж байна. Зургаадугаар сарын 19-нд болсон бүс нутгийн форумын үеэр Монгол дахь АНУ-ын Элчин сайд Ричард Буанган “Бүс нутгийн хамтын ажиллагаа бол стратегийн сонголт төдийгүй урт хугацааны хөгжил, цэцэглэлтийн зайлшгүй шаардлага” хэмээсэн. Тэр Монгол Улсыг “Төв Ази болон дэлхийн зах зээлийг холбох чухал гүүр” хэмээн тодорхойлсон.
Европын холбооны Монгол дахь төлөөлөгч Ина Марцулёните газарзүйн саадыг даван туулахын тулд бүс нутгийн удирдагчдыг цахим холбоог бэхжүүлэхэд анхаарахыг уриалав. Түүний хэлснээр ийм төрлийн холбоо нь газрын тээвэртэй дүйцэхүйц чухал юм. Мөн Европын холбооны “Copernicus” санаачилгын хүрээнд цахим хамтын ажиллагаанд туслах боломжтой гэв. Энэхүү хөтөлбөр нь хиймэл дагуулын дүрс ашиглан засгийн газруудыг газрын болон усны нөөцийг үр ашигтай ашиглах, байгалийн гамшигт хариу арга хэмжээ авах, уур амьсгалын өөрчлөлтийн нөлөөг үнэлэх, геологийн судалгаа хийх зэрэг олон чиглэлд дэмждэг.
Марцулёните мөн Европын Хөрөнгө Оруулалтын Банк Узбекистанд салбар нээхээр болсон тухай онцолсон юм. Тэрбээр үүнийг “маш чухал алхам” хэмээн нэрлэж, Монгол-Төв Азийн худалдааг хөгжүүлэх дэд бүтцийн төслүүдийг хурдасгах боломжтой гэж үзжээ.
Эх сурвалж: Eurasianet
Бизнес
Топ 100-д уул уурхайн салбар давамгайлж байна

Монгол Улсын нэр хүндтэй “ТОП-100 аж ахуйн нэгж”-ийг Монголын Үндэсний Худалдаа Аж Үйлдвэрийн Танхимаас (МҮХАҮТ) уламжлал болгон нэрлэснээс Оюу Толгой ХХК 2023 оноос хойш гурав дахь жилдээ дараалан нэгдүгээр байрт эрэмбэлэгдлээ. Уул уурхайн салбарын гигант энэхүү компанийн амжилт нь зөвхөн санхүүгийн үзүүлэлт бус, экспортын орлого, татвар, ажиллах хүчний тоо зэргийг харгалзсан цогц үнэлгээний үр дүн юм.
Уул уурхайн ноёрхол
Шинэ жагсаалтыг уул уурхайн гурван компани тэргүүлж, тэдний араас гурван арилжааны банк оржээ. Салбарын хувьд:
-
Уул уурхай, олборлолт – 28 компани
-
Худалдаа, үйлчилгээ – 26 компани
-
Банк, санхүү – 10 гаруй компани
-
Бусад салбар – Үлдсэн 36 компани
Энэ нь уул уурхайн салбар Монголын эдийн засгийн хөшүүрэг хэвээр байгааг бататгаж байна.
Шинээр цойлсон тоглогчид
-
Премиум Нексус ХК: 1 байр урагшлан Топ 10-т бат сууриа хадгаллаа
-
GS25 сүлжээг ажиллуулдаг Дижитал Концепт ХХК: 5 байр урагшилж 13-д бичигдэв
Эдгээр нь жижиглэн худалдаа, франчайзингийн чиглэлд хүч түрэн гарч буй шинэ үеийн төлөөлөгчид юм.
Онцлох байр шилжилтүүд
-
Номин Тав Трейд ХХК: 32 байр урагшилж 17-р байр – хамгийн их ахицтай компани
-
Хүрэн Толгой Коал Майнинг ХХК: 30 байр ухарч 24-р байр – хамгийн их ухарсан компани
Төрийн өмчийн төлөөлөл
-
Эрдэнэс Тавантолгой ХК төрийн өмчийн компаниудыг дахин тэргүүлэв
-
Бусад төрийн өмчит компаниуд дунджаар дээгүүр байрыг хадгалсаар байна
Топ 100-ын эдийн засгийн үр нөлөө
МҮХАҮТ-ийн мэдээлснээр:
-
Нэрлэсэн ДНБ-ийн 69 хувийг бүрдүүлж байна
-
Ажиллах хүчний 6.5 хувь буюу 87,500 хүн эдгээр компаниудад ажиллаж байна
Энэ нь Топ 100 компанийн эдийн засагт үзүүлж буй асар их нөлөөллийг илтгэж байна.
Эдийн засаг
🏦 Монгол Улсын зээлийн эрсдэлийн ангилал ахицтай: OECD–гээс “7/7” → “6/7” болголоо

Эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, хөгжлийн байгууллага (OECD) нь Монгол Улсын зээлийн эрсдэлийн ангиллыг “7/7” буюу хамгийн өндөр эрсдэлтэй түвшнээс нэг шат ахиулж, “6/7” болгосноо албан ёсоор зарлалаа. Энэхүү ахиц нь Монгол Улсын санхүү, эдийн засгийн бодлогын үр нөлөө сайжирч байгааг олон улсын түвшинд хүлээн зөвшөөрснийг илтгэж байна.
Зээлийн эрсдэлийн ангиллыг дээшлүүлснээр Монгол Улсын Засгийн газар, хувийн хэвшлийн байгууллагуудын гадаад зах зээлээс татах зээлийн шимтгэлийн хэмжээ 3–6 хувиар буурах боломжтой гэж Сангийн яамнаас мэдээлэв. Тодруулбал, экспортын зээл болон баталгааны өртөг буурч, гаднын хөрөнгө оруулагчдын итгэл нэмэгдэх үндэс бүрдэж байна.
📊 Статистик мэдээлэл
-
Өмнөх ангилал: 7/7 — Хамгийн өндөр эрсдэлтэй
-
Шинэ ангилал: 6/7 — Хэт өндөр боловч өмнөхөөс нэг шат дэвшсэн
-
Шимтгэлийн бууралтын хүлээлт: 3–6%
-
Нөлөөлж буй салбарууд: Экспорт, зээлжих баталгаа, төсвийн санхүүжилт, гадаад хөрөнгө оруулалт
🌍 Олон улсын жишиг
Энэ удаагийн үнэлгээнд 40 гаруй орны зээлийн эрсдэлийг хэлэлцсэн ч зөвхөн Монгол Улсын ангиллыг ахиулсан нь онцлох үйл явдал байв. Харин бусад орнуудын ангилалд өөрчлөлт ороогүй байна. Энэ нь Монгол Улсын гадаад өрийн менежмент, төсвийн сахилга бат, макро эдийн засгийн үзүүлэлтүүдийг олон улсын байгууллагууд нааштай үнэлснийг харуулж байна.
📈 Монголын хувьд гарч буй эерэг үр дүн:
-
Зээлийн өртөг буурна:
Шинэ ангилалд шилжсэнээр Монгол Улс олон улсын зээлдүүлэгчдээс илүү хямд, урт хугацаатай, таатай нөхцөл бүхий санхүүжилт татах боломжтой болж байна. -
Экспорт, хувийн хэвшлийн өсөлтөд түлхэц өгнө:
Экспортын баталгаа, санхүүжилттэй холбоотой хураамж багассанаар бизнес эрхлэгчдийн гадагш чиглэсэн үйл ажиллагаа хялбарших боломжтой. -
Хөрөнгө оруулалтын орчинд итгэл нэмэгдэнэ:
Монгол Улсыг эрсдэл багатай зах зээл гэж үзэх хандлага нэмэгдэж, гадаадын хөрөнгө оруулагчид илүү идэвхтэй оролцох нөхцөл бүрдэнэ.
🧭 Цаашдын сорилт ба боломж
Зээлийн эрсдэлийн үнэлгээ дээшилсэн хэдий ч Монгол Улсын ангилал одоо ч хамгийн доод түвшний ангилалд багтаж байгаа (6/7). Тиймээс макро эдийн засгийн тогтвортой байдал, төсвийн сахилга бат, гадаад өрийн зохистой менежментийг тууштай үргэлжлүүлэх шаардлагатай хэвээр байна.
Сангийн яамны зүгээс зээлийн нөхцөл сайжирснаар дараагийн шатны үнэлгээ (5/7) рүү дэвших боломжийг нээж, гадаад зах зээлд илүү өрсөлдөхүйц, хариуцлагатай улс байхын төлөө ажиллаж байгааг онцолжээ.
✍️ Дүгнэлт
Монгол Улс эдийн засгийн хувьд сорилт ихтэй үед олон улсын үнэлгээг ахиулж чадсан нь зөв бодлого, сахилга бат, хариуцлагатай засаглалын үр дүн юм. Энэ нь зөвхөн Засгийн газар бус, нийт эдийн засгийн оролцогчдод эерэг боломжийг авчирч байна.
Бизнес
Монгол Улсад бие даасан Худалдааны яам байгуулах цаг нь иржээ

Монгол Улс олон улсын худалдааны өрсөлдөөнд хөл нийлүүлэн алхах, дотоодын бизнес эрхлэгчдээ илүү бодлогын түвшинд дэмжих шаардлагатай цаг үе ирээд байна. Тиймээс худалдаа, бизнесийн асуудалд онцгой анхаарал хандуулдаг бие даасан Худалдааны яамыг байгуулах нь чухал хэрэгцээ хэмээн салбарын мэргэжилтнүүд үзэж байна.
Худалдааны бодлого “ганцаардаж” байна
Одоогоор Монгол Улсын худалдаа, үйлдвэрлэлийн бодлогыг Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн яам, Гадаад харилцааны яам, мөн Хүнс, хөдөө аж ахуйн бирж, Гааль, Татвар, Стандартчилал зэрэг байгууллагууд хэсэгчлэн хариуцдаг. Гэвч нийтлэг уялдаа, төвлөрсөн бодлого үгүйлэгдэж, бизнес эрхлэгчид, экспортлогчид олон шат дамжлага давж, тулгамдсан асуудлаа шийдвэрлүүлэхэд хүндрэлтэй байгаа нь бодлогын түвшинд хоцрогдож байгааг харуулж байна.
Худалдааны хуулийн “цоорхой” байдал
Монгол Улсын Худалдааны тухай хууль нь 2004 онд батлагдсан бөгөөд өнөөдрийг хүртэл их хэмжээний шинэчлэл хийгдээгүй. Энэхүү хууль нь:
Дотоод худалдаа, жижиглэн болон бөөний худалдааны зохицуулалт сул;
Онлайн худалдаа, платформын эдийн засгийг тусгаагүй;
Гадаад худалдаанд оролцогчдын эрх, үүрэг, татварын зохицуулалт тодорхойгүй;
Экспорт, импортын зохицуулалтад олон улсын гэрээний хэрэгжилт сул тусгасан;
гэх мэт шинэ зах зээл, технологийн эринтэй зохицох боломжгүй болж, амьдралаас хоцорсон байна.
Дэлхийд зөвхөн худалдааны чиглэлд онцгойлсон бие даасан яам‑тай орнуудын онцлох жишээнүүд:
Хятад – Ministry of Commerce (MOFCOM). Гадаад болон дотоод худалдаа, хөрөнгө оруулалт, арилжааны асуудлыг нэг дор тусгайлан хариуцдаг эрх бүхий яам .
Пакистан – Ministry of Commerce. Худалдааны бодлого, экспорт, импорт, худалдааны гэрээ зэрэгт төвлөрсөн засгийн газрын яам .
Бангладеш – Bangladesh Ministry of Commerce. Олон улсын болон дотоод худалдааны бодлогыг зохицуулахуйц тусгай яам .
Камбоджа – Ministry of Commerce (Cambodia). Гадаад худалдаа, дотоод хэрэгцээ, импорт/экспортын зохицуулалтад чиглэсэн тусгай яам english.mofcom.gov.cn
Тайланд – Ministry of Commerce (Thailand). Худалдаа, гадаад зах зээл, худалдааны статистик, зөвшөөрөл, дотоод зах зээлийг зохицуулдаг бие даасан яам .
🎯 Юу нь давуу вэ?
Эдгээр яамдын онцлог, Монголд хэрэгтэй боломжууд:
Тодорхой чиг үүрэг: Бүх худалдаа, экспорт, импортын үйл ажиллагааг нэгж байнга, төвлөрсөн төвшинд бодлогожуулдаг.
Гэрээ хэлцэлд нэг цонхоор хандах: Олон улсын худалдааны гэрээ, WTO зэрэгт оролцоод биржрүү гаргахад тодорхой нэг яам хариуцдаг.
Экспорт, хөрөнгө оруулалтыг шуурхай дэмжих: Шинэ зах зээл, бизнес хэрэгцээнд түргэн арга хэмжээ авах идэвхтэй институци байдаг.
Дотоод хяналт, зөвшөөрөл, үнийн мэдээллийг стандартчилалтай хянах: Жишээ нь, гадаад зах зээлээс импортыг хянах, үнэлгээ, статистикийг нэг төсөвтэй удирдах боломжтой.
📌 Дүгнэлт
Дээрх жишээнүүдээс харахад худалдааны яам нь зөвхөн үнэ, татвар, экспорт/импорт бус гадаад худалдааны бүх үүргийг нэг дор төвлөрүүлсэн, үйл ажиллагаа нь хурдан, бодлого нь уялдаа сайтай институци болж чаддаг. Монгол Улсад ийм хэлбэрийн бие даасан яам байгуулагдсанаар:
Худалдаанд хариу арга хэмжээ үзүүлэх хурд, боломж эрс нэмэгдэнэ.
Олон улсын түвшний гэрээ, эвсэлд оролцох чадамж нь сайжирна.
Бизнес эрхлэгчид, хөрөнгө оруулагчдын итгэл өсөн нэмэгдэнэ.
Эдгээр жишээнүүдээс сурч, худалдааны чиглэлд монголчуудад илүү оновчтой бодлого хэрэгтэй юм.
-
Нийгэм1 month ago
“Зуны зугаа” шоу тоглолтын үеэр бусдын биед халдаж, танхайрсан 35 дуудлага цагдаагийн байгууллагад бүртгэгджээ
-
Нийгэм2 months ago
Сэрэмжлүүлэг: Нийслэлд энэ сарын 15-18-ныг хүртэл бороотой сэрүүн өдрүүд үргэлжилнэ
-
Нийгэм1 month ago
Танилц: Зургаадугаар сард зоxион байгуулагдаx Үндэсний бөxийн барилдаанууд
-
Нийгэм2 months ago
Ковидын шинэ давлагаа Азийг нөмөрчээ
-
Нийгэм1 week ago
Сэрэмжлүүлэг: Гэмгүй залууг хажуугаар нь өнгөрөхдөө хутгалж, яаж байгаа юм гэхэд “Гүйцээчихнэ шүү” гэжээ
-
Нийгэм1 month ago
А.Бямбажаргал хүүг 10 дахь хоногтоо эрэн хайж байна
-
Спорт4 weeks ago
Ч.Батзориг: За, тэр гар ачлаа
-
Спорт2 weeks ago
Ө.Тулгаа: Сайxан “Начин” болчиxод болно доо л гэж боддог байлаа